Ghorbanpoor Z, Mosallanezhad Z, Minaee Javid J, Talimkhani A, Akbar Fahimi N. The Relationship Between the Spine Curvature Disorders and the Resting Habits of University Students . PTJ. 2017; 7 (2) :97-102
URL:
http://ptj.uswr.ac.ir/article-1-338-fa.html
قربانپور زهرا، مصلی نژاد زهرا، مینایی جواد، طلیم خانی آیلین، اکبر فهیمی نازیلا. بررسی ارتباط بین انحرافات ستون فقرات و عادات استراحتی در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی . فصلنامه فیزیک درمانی. 1396; 7 (2) :97-102
URL: http://ptj.uswr.ac.ir/article-1-338-fa.html
1- دانشجوی دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دکتری تخصصی فیزیوتراپی، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- کارشناس کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دکتری تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی همدان
5- دکتری تخصصی کاردرمانی، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده: (243 مشاهده)
چکیده
هدف: با توجه به نقش ستون فقرات در حفظ راستای بدن و فعالیت های مختلف بدن، هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین انحرافات ستون فقرات و عادات استراحتی در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می باشد.
روش بررسی: در این مطالعه که از نوع همبستگی می باشد، 108 دانشجوی 18 تا 29 ساله ی در حال تحصیل در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. انحرافات ستون فقرات این دانشجویان از طریق اسکولیومتر و خط کش منعطف و عادات استراحتی از طریق پرسشنامه ی Rest Habits ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار spss.v.22 و با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنوف، رگرسیون خطی، پیرسون، اسپیرمن، من ویتنی و تی مستقل انجام گرفت.
یافته ها:
بین عادات استراحتی در شرکت کنندگان در مطالعه با درجه ی لوردوز (p=0.858, R=0.574) و درجه ی اسکولیوز p=0.603, R=0.857) ارتباط معنی داری وجود نداشت. تنها بین لوردوز با جنسیت (p<0.001) و سن (p<0.022, R=0.22) ارتباط معنی دار وجود داشت. به طوری که انحرافات ستون فقرات در دخترها بیشتر از پسرها و در سنین بالاتر بیشتر از سنین پایین تر بود.
نتیجه گیری:
در این مطالعه عادات استراحتی به عنوان عامل خطر انحرافات ستون فقرات در سنین پایین شناخته نشدند. در حالی که جنسیت و سن میتوانند عامل خطر برای لوردوز باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۵/۹/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۰