دوره 2، شماره 2 - ( سال دوم، شماره 2، تابستان، پاییز و زمستان 1391 1391 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 75-80 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Internal Evaluation of Physiotherapy Department of University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. PTJ. 2013; 2 (2) :75-80
URL: http://ptj.uswr.ac.ir/article-1-102-fa.html
کریمی نورالدین، صلواتی مهیار، اخباری بهنام، عرب امیرمسعود، عبداللهی ایرج، نودهی مقدم افسون، و همکاران.. ارزشیابی درونی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان‌بخشی. فصلنامه فیزیک درمانی. 1391; 2 (2) :75-80

URL: http://ptj.uswr.ac.ir/article-1-102-fa.html


چکیده:   (1599 مشاهده)
هدف: هر سیستم آموزشی، به‌منظور پویایی، همواره باید ارزشیابی شود تا ضعف‌ها و قوت‌های آن مشخص شود. یکی از روش‌های مهم ارزشیابی، ارزشیابی درونی است؛ بدین معنا که هر واحد آموزشی ازطریق روش‌های استاندارد، خود را ارزیابی می‌کند. پس از تجزیه‌و‌تحلیل نتایج ارزیابی، نتیجۀ لازم به‌دست می‌آید و درنهایت، تدابیر لازم برای رفع ضعف‌ها وکاستی‌های واحد آموزشی درنظر گرفته می‌شود. این مطالعه با هدف شناخت این ضعف‌ها و قوت‌ها و ارتقای کیفیت وظایف محول‌شدۀ گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان‌بخشی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی‌مقطعی است. تمام افراد تحت مطالعه، ازقبیل اعضای هیئت‌علمی (۱۲ نفر) و دانشجویان (۳۶ نفر)، دانش‌آموختگان (۳۰ نفر)، براساس معیار ورود و خروج، به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. از پرسش‌نامۀ ارزشیابی درونی به‌عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. این پرسش‌نامه وضعیت موجود گروه فیزیوتراپی را در حوزه‌های زیر ارزیابی می‌کند: ۱. رسالت و اهداف گروه؛ ۲. مدیریت و سازمان‌دهی گروه؛ ۳. ارزیابی دانشجویان از کیفیت برنامۀ آموزشی گروه در محیط‌های آموزشی‌درمانی؛ ۴. تجهیزات و فضاهای فیزیکی؛ ۵. اهداف پژوهشی؛ ۶. سنجش و ارزشیابی دانش‌آموختگان. نتیجۀ ارزشیابی هر ملاک و حوزه با شاخص مطلوب و نسبتاً مطلوب و نامطلوب گزارش داده شده است. یافته‌ها: حوزۀ رسالت و اهداف گروه در وضعیت نسبتاً مطلوب، حوزۀ مدیریت و سازمان‌دهی گروه در وضعیت مطلوب، حوزۀ برنامۀ آموزشی در وضعیت نسبتاً مطلوب، حوزۀ اعضای هیئت‌علمی در وضعیت مطلوب، حوزۀ دانشجویان در وضعیت نسبتاً مطلوب، حوزۀ منابع آموزشی در وضعیت نامطلوب، حوزۀ پژوهش در وضعیت نسبتاً مطلوب و حوزۀ دانش‌آموختگان در وضعیت نامطلوب ارزیابی شد. نتیجه‌گیری: می‌توان با استفاده از نشانگر‌های هر ملاک به نقایص موجود پی برد و ازطریق اصلاح آن، وضعیت ملاک و به‌تبع آن وضعیت حوزه را به حد مطلوب نزدیک کرد.
متن کامل [PDF 210 kb]   (529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فیزیک درمانی- نشریه تخصصی فیزیوتراپی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Physical Treatments - Specific Physical Therapy Journal

Designed & Developed by : Yektaweb